حاتم علي حيدر الصالحي
مدرس بقسم العلاقات العامة والإعلان
مدرس بقسم العلاقات العامة والإعلان
كلية الإعلام – جامعة صنعاء
ملخص Abstract :
في ضوء التحول الذي شهده حقل العلاقات العامة في العقدين الأخيرين من الاهتمام
بإدارة اتصالات المنظمات، إلى التركيز على بناء وإدارة علاقات المنظمات بجماهيرها كوحدة
أساسية في تحليل ممارسات العلاقات العامة في المنظمات، وباعتبار الحوار النموذج
الأمثل في ممارسات العلاقات العامة الأخلاقية وبناء علاقات ناجحة بين المنظمات
وجماهيرها؛ تسعى هذه الدراسة إلى رصد وتقييم استخدام المنظمات العاملة في اليمن
للفيس بوك في تدعيم الحوار مع جماهيرها، ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار 50 منظمة
عاملة في اليمن بأسلوب العينة العمدية/الغرضية، وتحليل وتقييم صفحاتها عبر الفيس
بوك من منظور نظرية الاتصال الحواري، وتم التوصل إلى عدة نتائج، أهمها :
تهتم معظم المضامين المنشورة على صفحات الفيس بوك
الخاصة بالمنظمات باستهداف العملاء وأعضاء المجتمع المحلي، مقابل قلة الاهتمام
باستهداف المستثمرين والموزعين والموردين، وجاءت منتجات وخدمات المنظمات في
المرتبة الأولى بين قائمة المضامين التي تنشرها المنظمات عبر صفحاتها بالفيس بوك.
فيما يتعلق بالقدرات
والإمكانات الحوارية للمنظمات على صفحاتها بالفيس بوك، ظهرت جميع مؤشرات الاتصال الحواري
بدرجات متوسطة، باستثناء مؤشر معاودة الزيارة الذي ظهر بدرجة منخفضة في صفحات الفيس
بوك الخاصة بالمنظمات .
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المنظمات
الربحية وغير الربحية في ظهور مؤشري سهولة استخدام واجهة الصفحة والحلقات الحوارية
التفاعلية، وجاءت الفروق لصالح المنظمات الربحية .
للحصول على النص الكامل للدراسة (Full text) يمكن الضغط على رابط التحميل الآتي
https://www.researchgate.net/publication/337593348_dwr_alfys_bwk_fy_tdym_alhwar_byn_almnzmt_waljmhwr_drast_fy_atar_nzryt_alatsal_alhwary_mjlt_shwwn_ajtmayt_alsnt35_aldd136_shta_2017_s_s_43-84_The_Role_of_Facebook_in_Strengthening_The_Dialogue_Between_
أو رابط البحث على دار المنظومة
http://search.mandumah.com/Record/881522
للحصول على النص الكامل للدراسة (Full text) يمكن الضغط على رابط التحميل الآتي
https://www.researchgate.net/publication/337593348_dwr_alfys_bwk_fy_tdym_alhwar_byn_almnzmt_waljmhwr_drast_fy_atar_nzryt_alatsal_alhwary_mjlt_shwwn_ajtmayt_alsnt35_aldd136_shta_2017_s_s_43-84_The_Role_of_Facebook_in_Strengthening_The_Dialogue_Between_
أو رابط البحث على دار المنظومة
http://search.mandumah.com/Record/881522
The
Role of Facebook in Strengthening The Dialogue Between The Organization and Public
A
study From The Perspective of Dialogic Communication Theory
Hatim Ali Hyder Al-Salhi
Lecturer
of Public Relations and Advertising - Sana'a University
Abstract :
The
public relations field has witnessed, in the last two decades, a transformation
from interest in the management of organizations communication to the focus on
building and managing organizations relationships with their publics as a basic
unit in the analysis of public relations practices in organizations. In addition, the dialogue is the optimal model
of ethical public relations practices and successful relationships between
organizations and their publics. In the light of that, the current study is
aimed at monitoring and evaluating the use of Facebook by the organizations
operating in Yemen, in strengthening the dialogue with their Public. In order
to achieve the aim of the study, 50 organizations have been selected by using
the method of the intentional sample, and the content of the Facebook Pages
have been analyzed and evaluated from the perspective of the theory of the
dialogic communication.
The study has arrived at several results,
among which are the most published contents on the pages of the Facebook have
focused on targeting the agents and the members of the local community, while
contents targeting investors, distributors and suppliers were few. On the other
hand, the products and the services of the organizations have come on top of
the list of these contents.
Regarding
the Dialogic capabilities of organizations through their pages on Facebook, the
results show that the indications of the dialogic communication have appeared
in medium degrees except the indicator of The generation of return visits which
has appeared in a low degree through the organizations' pages of the Facebook.
There are statistical differences between
the profit and non-profit organizations in the emergence of two indicators:
the ease
of interface and the dialogic loop; the differences resulted in the benefit of
the profit organizations.
تحياتي استاذ حاتم .. أرجو تزويدي بتوثيق نشر بحثكم الموسوم بـ "دور الفيس بوك في تدعيم الحوار بين المنظمة والجمهور: دراسة في إطار نظرية الاتصال الحواري" - الجزء الأول والثاني.
ردحذفمع خالص شكري وتقديري.
عبير أبو دية / باحثة دكتوراه اعلام في الجامعة اللبنانية